En lille fortælling til en start. Jeg sad for nyligt i en samtale med en leder, som i mange år havde arbejdet for en virksomhed, hvis primære ”kunder” var unge mødre og deres børn. Ganske som for alle os andre, var en dybere forståelse for kundens psykologi og adfærdsmønstre afgørende vigtig. De måtte igen og igen konstatere, at den akademiske tilgang til deres kunder svigtede realiteterne, og de udviklede derfor en langt mere hands-on ”test”, som stort set hver gang gav en brugbar, afslørende og afgørende analyse af kunden.
Hvad har penge, unge mødre og hands-on analyser med ”roden til meget godt” at gøre? Er brugbare, afslørende og afgørende analyser af mennesker vigtige, og værdifulde for dig?
Penge kommer til deres ret
Hvad sker der med mennesker, når vi reelt ikke skal stå til ansvar for vores handlinger? Hvad sker der, hvis vi på toppen af dette bliver tildelt magt? Listen er lang, men de positive superlativer i denne sammenhæng er meget få. Grunden til at den positive liste er så kort, handler i bund og grund om os mennesker, og vores iboende potentiale. Her kommer bl.a. penge til sin ret.
Det sidste kapitel
Lad mig gøre fortællingen fra starten af artiklen færdig. Hvad var deres test, og hvad testede de for, i denne her virksomhed? Som skrevet var ”kunderne” unge mødre og deres børn. Problematikken var ofte, at ingen rigtig havde overblikket over, hvordan relationen mellem mødrene og deres børn kvalitativt egentlig var. Formåede de her mødre at varetage deres børns behov, eller var de blot blevet trænet i at vise og sige det rigtige, når der en gang i mellem hvilede faglige øjne på dem?
Helt kort forklaret lavede man en aftale med mødrene: ”På lørdag bliver dine børn passet her på stedet. Du kan tage i byen og hygge dig. Svinge ”træbenet” og slå dig lidt løs.” Lørdag kom, og der blev føntørret, lagt makeup og valgt tøj. Håndtasken blev pakket og stemningen var intens, spændt og festlig.
5 minutter før afgang kommer personalet på stedet og meddeler, at der desværre var sygdom blandt personalet, og at byturen derfor blev aflyst. Er det ærgerligt, frustrerende og i bund og grund urimeligt, at en aftale brydes i sidste øjeblik? Ja, ingen tvivl om det. Men det menneske der frarøves sin belønning vil ofte vise, hvem de reelt er og hvad deres sande personlighed indeholder. Lige præcis det var resultatet i 9 ud af 10 tilfælde, når virksomheden ”testede” mødrenes reelle syn og følelser omkring deres børn: ”Deres sande personlighed kom frem i lyset.”
Værdifuld ledelsesmæssig viden
Som ledere er det afgørende, at vi kender vores ansattes sande personligheder. Vi vil gerne vide hvem de reelt er, så vi ved, hvordan de reelt forvalter deres ansvar og opgaver. Vi vil gerne vide, hvordan de ser på og behandler vores kunder, da vi stort set alle sammen lever af stærke, positive og frugtbare relationer til mennesker. Vi er ikke interesserede i at ansætte og håndtere de mennesker, som hvis ”festen aflyses i sidste øjeblik” går op i limningen, slipper alle tøjler og drives af selvoptagede dramaer, fremfor at varetage deres mest vigtige ansvar voksent, modent og anstændigt. Og så derfra kommer videre.
Penge er roden til meget godt
En fin måde, ikke den eneste selvfølgelig, er at måle hinanden på konkrete ansvarsområder, og der kan penge noget. Er jeg som sælger mere optaget af, at jeg ”skaber masserer positive relationer” og er mere forklarende om min manglende omsætning? Er jeg som servicemedarbejder mere optaget af ”kundernes idiotier”, end af at jobbet handler om fastholdelse af kunder? Skubber jeg som leder pengene ind foran mennesker, fordi vi måler hinanden med dem, for at dække over at jeg reelt ikke formår at drive mennesker – overhovedet? Mål mennesker på f.eks. penge, hold fast, og mennesker vil vise dig, hvem de reelt er.
Se virksomheder som ikke stilles til ansvar for det udbytte de skaber, med de midler de stilles til rådighed. Ofte udvikles her tankesæt, som forklarer egne fejl med manglende ressourcer, fremfor at skabe en kultur, som driver resultater og via dem formår, at forhandle sig frem til endnu flere ressourcer. Ofte tænker ”man” her mere over hvad ”man” synes man fortjener, fremfor hvilken værdi man tilfører markedet, og hvordan de ressourcer man stilles til rådighed tiltrækkes.
Provokation
Business provokationen her er, at vores grundlæggende tankesæt i sidste ende afgør hvilken ledelsesfilosofi vi driver – og hvordan denne påvirker hele organisationens resultater – eller mangel på samme. Mange af os har ikke udviklet den personlige karakter der gør, at vi kan assimilere denne type feedback, og vende den til værdifuld forretning. Derfor kan du i den grad ”trække fra” på dit marked eller i din branche, hvis du kultiverer og implementerer en række kraftfulde ledelsesredskaber.
De ledelsesredskaber udbyder og uddanner gennembrud.nu ledere i. Er du interesseret i at høre mere, så er du velkommen på 53 53 52 00
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!