Glem det skamfulde, det besudlede og det kyniske tankesæt om salg. Tør du det?

Provokation

  • Det er voldsomt business-as-usual at have negative fordomme om salg.
  • Det er jævnt business-as-usual at se sig selv som jægeren, der ”hunter og nedlægger kunden”.
  • Og det er gabende business-as-usual at tro vi ”ved det hele”, og at ingen kan bidrage med noget yderligere om salg, til os.

Salg er en kunst, som få reelt mestrer. Faktum er, at både du og jeg kan ”noget” indenfor salg, og der er i den grad også ”noget”, vi ikke kan. Kunsten at være ekstraordinær indenfor salg kan kun kultiveres i et sind, der er åbent for at raffinere og forfine sin eksisterende salgs-viden – samt tilegne sig den vi endnu ikke har. Denne artikel er til dig: Den nysgerrige, åbne, modige og superambitiøse der ved eller fornemmer, at salg er gæren i din ”succes-dej”. 

Det helt basale, som de fleste overser
Før vi lykkes med at booke et møde, med en potentiel kunde, ligger der ofte en ret intens indsats bagved. Her fokuserer jeg målrettet på, hvordan vi maksimalt udnytter tiden kunden har sat af, når mødet er booket: Hvordan vi ”lukker ordren”, når først vi står face-2-face med andre mennesker.

Produktkendskab. Markedskendskab. Viden om prisstrukturer og finansiering. Alle er ypper vigtige og afgørende, men én ting slår og forbinder dem alle. Før vi når dertil, er det vigtigt at få noget helt basalt på plads, som langt, langt de fleste der arbejder med salg ikke anvender optimalt. Pille-formen i skrift, hvor jeg nu med et enkelt trylleord (Læs buzz-word) siger det hele”, som bevirker du top-motiveret læser videre, og sultent folder ”ekstraordinært salg ABC” ud, kommer ikke. Optimeret salg i ”pille-form” er for dem af os med middelmådige salgs-ambitioner, og den køber jeg altså ikke, er dig?

Uanset hvornår, hvor og hvordan
Indenfor salg taler vi alle om, at tillid er afgørende vigtigt. Men hvor mange kender du, som stoler på sælgere? Tillid opstår henad vejen, når vi har haft mulighed for at tjekke hinanden; om vores ord også er vores handlinger. Så salg de første ”mange” gange, handler altså om noget andet end tillid. Ved du, hvad det er?

Bliver du set som sælger, og ikke som dig-mennesket, vil du ikke få maksimalt udbytte af dine professionelle relationer, og vil derfor ikke sælge dit optimale. Det er et faktum: ”Sælgeren” holdes ud i strakt arm, hvorimod ”mennesket” tages tættere på. Det betyder at sælgeren sagtens kan sælge – han/hun skal ”bare” løbe solen sort. Men nu taler vi om at være ekstraordinær indenfor salg, og her skal der mere til end massiv indsats og produktkendskab.

Hvad skal der til?
For det meste, når vi har besluttet at optimere ”salget”, går vi på jagt efter nye redskaber: Argumenter, indvendinger, præsentationsteknikker og lignende – men skåret helt ind til benet kan det sammenlignes med, at jeg køber de meste fanzie og moderne håndværktøjer penge kan købe, og så forventer, at du kan bygge mit nye hus for mig. Men det kan du ikke – det er ikke en fair forventning. Ja, du har de rigtige redskaber, men du har ikke håndlaget.

Så, hvad skal der til indenfor salg, for at mestre kunsten at være ekstraordinær? Vi skal lære det meget vigtige håndelag, at håndtere de få, drilske og vitale dynamikker, der er ”på spil” inden vi har vundet andres tillid. Vi skal skilles os ud, og ikke blot være en ”kasse med redskaber”, men være et ”tiltrækkende” menneske, der mestrer en række effektive salgs-redskaber.

Mersalg?
Hvis du/I vil sælge mere og optimere jeres salgs-effekt i mødet med mennesker; udvide jeres repertoirer og derved øge mulighederne for at ”lukke ordren” og være ekstraordinære. Så giver følgende rigtig god mening at reagere på.

I skal ”ville det” – altså ønske at sælge mere. Dette er ikke en quick-fix pille, der virker i et par uger. Det er kunsten at være ekstraordinær indenfor salg, og I bliver nok også nødt til at leve med, at effekten er blivende og overraskende.

2 dages verbunden™ uddannelse, i kunsten at være ekstraordinær indenfor salg (Basis)

Et par intense dage hvor kernen af, og de grundlæggende dynamikker, der sætter ovenstående i spil er samlet og oversat til menneskesprog. Som alt andet jeg leverer er fokus på effekt og gennembrud, og derfor er dette min forventning til jer: I skal ønske øget salgs-effekt og gennembrud.

Dag 1 (tiderne er eksempler)
08:30 – 09:30 Introduktion, en provokerende gåde og forventningsafstemning
09:30 – 09:45 Pause
09:45 – 10:45 (Teori) To afgørende elementer, der kommer før – og fører til tillid
10:45 – 11:00 Pause
11:00 – 12:00 (Træning) To afgørende elementer, der kommer før – og fører til tillid
12:00 – 12:45 Frokost
12:45 – 14:15 (Teori) Hvem handler du med, hvad vil de have og hvad har de brug for?
14:15 – 14:30 Pause
14:30 – 16:00 (Træning) Hvem handler du med, hvad vil de have og hvad har de brug for?
16:00 – 16:20 Afslutning og Evaluering

Dag 2 (tiderne er eksempler)
08:30 – 09:30 Opsamling og 3 ting til eftertanke
09:30 – 09:45 Pause
09:45 – 10:45 (Implementering) Gårsdagens redskaber anvendes på deltagernes eksisterende kundeemner
10:45 – 11:00 Pause
11:00 – 12:00 (Teori) Et spændende og ikke bredt kendt salgs-landkort
12:00 – 12:45 Frokost
12:45 – 14:15 (Træning) Et spændende og ikke bredt kendt salgs-landkort
14:15 – 14:30 Pause
14:30 – 16:00 Opsamling på dagenes indhold og praktiske anvendelse.
16:00 – 16:20 Evaluering

Se mere om uddannelsen, dens effekt og hvordan I kommer i gang her.

Ellers giv mig et kald på 53 53 52 00.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *